Beauty is my desire, darkness my companion

für Violine und Violoncello (2022)

 

Information

Gewinner des call for scores des Ensembles midwalesstrings (Bethan Morgan-Williams, Lowri Preston)

Schönheit als musikhistorischer brüchiger Begriff spielt in meinem Schaffen immer eine wichtige Rolle. Trotz der musikphilosophischen Fallstricke dieses Begriffs scheint er mir für mein Selbstverständnis als Künstler unentbehrlich. Schönheit liegt in meinem Empfinden vor allem in dem Zarten, dem Zerbrechlichen. Was schön ist, ist kostbar und kann so leicht zerstört werden. Die Kombination von Violine und Cello spiegelt diese Zerbrechlichkeit schön wieder: zwei Holzkörper, die einen filigranen, aber keinen massigen Klang erzeugen können, mehr Aquarell- als Acrylfarbe. Selbst mit zwei Instrumenten sind schon farbenreiche vierstimmige Akkorde möglich, die hier wie einzelne Pinselstriche aufs Blatt gesetzt sind.

Beauty as a fragile concept in the history of music always plays an important role in my work. Despite the music-philosophical pitfalls of this term, it seems to me indispensable for my self-understanding as an artist. In my perception, beauty lies above all in the delicate, the fragile. What is beautiful is precious and can so easily be destroyed. The combination of violin and cello already reflects this fragility: two wooden bodies that can produce a filigree but not a massive sound, more watercolor than acrylic paint. Even with two instruments, colorful four-part chords are already possible, which here are set on the page like individual brushstrokes.